Tack Frida!

Tack frida för att du fixat till min blogg, allt känns så mycket roligare nu:)

Som sagt så vet ni redan lite om mig eftersom min kära vän har berättat det:P
Och jag lovar dig Frida att vi ska till att ses snart och absolut ska vi träna! Men du vet att jag behöver lite pushning!

Fredagen den 18 sep åkte jag tillsammans med hela min familj till Malmö. Där träffade jag min efterlängtande vän Jenny som har flyttat så långt ifrån mig! Massa prat och mys tillsammans, det var hur trevligt som helst:) Jag och Ewe börjar smida lite planer för att ta oss en tripp neråt snart igen!

Lördagen den 19 sep kl 8.15 åkte jag buss från Malmö över Öresundsbron till Danmark där jag sedan fortsatte med färja till Tyskland, genom Österrike innan det blev sovdags. Kan säga att vi stanna mycket och fika, åt mat mm. Att sova sittandes i en buss är inte  det skönaste men det gick iaf.

Söndagen den 20 sep vaknar vi upp i Slovenien där vi stannar för frukost och sedan tog vi oss neråt till kroatien. Där stannar vi på ett ställe som heter Opatija som var vårat resemål. Väl framme möttes vi av ca 25 grader varmt i skuggen så det var bara att svepa om till bikini och lägga sig på playan. Det finns knapt några sandstränder i Kroatien, så vi låg direkt på stenplatåer eller vad jag ska kalla det. Från dessa gick det sedan trappor ner i adriatiskahavet och det var kanske lika bra för det var inte så varmt i vattnet, runt 20-22 grader så det var bara att hoppa i så gick det bra;) På kvällen hade vi anmält oss till en välkomstafton genom reseledaren. Det innebar att vi gick en guidad tur i den urmysiga byn tillsammans med de flesta från bussen. Vi fick veta det viktigaste om Opatija och fick tips på matställen mm. Kvällen avslutades att vi alla stannade tillsammans på en bar och vart bjuden på ett glas vin.

Måndagen den 21 sep var min pappas 60-års dag och det var därför denna resa gjordes. Vi tog dagen på stranden och denna gång hyrde vi solstolar så att det vart skönare att ligga ner. Solen värmde men eftersom det även var höst där så tog den inte alls så bra. Men en hel dag i solen var skönt och jag somnade inte bara en gång ;) Vi åt lunch ute och glass i stora lass! Vi hade halv pension så frukost och middag ingick på hotellet. Efter middagen så gick vi alla ut på en bar där vi beställde in olika drinkar och skålade för min pappa som är på väg att bli en gammal gubbe, haha :P

Tisdagen den 22 sep hade vi också anmält oss till en utflykt och denna gång var det bara min familj som hade anmält sig så det vart vi och reseledaren som stack iväg. Den här var den utflykt som jag helst ville ut på, men ingen var med mig från början. Efter mycket tjat så fick jag med mig allihopa, och dem är glad för att jag tjata för alla älskade det! Det började kl 9.00 på en hamn där vi klev ombord på en lagomt stor båt med två killar som besättning, en kapten och en "springpojke". De hälsade oss välkomna ombord och sa att vi kunde inta taket om vi villa, för det var rätt fullt annars. Vi klättrade oss upp på hytt-taket, där vi placerade oss på madrasser. Båten åkte i en väldigt sakta fart så vi hann se en massa, hela utsikten från havet in mot landet HELT FANTASTISKT! Vi låg alla fem uppe på taket och vi var klädda endast i badkläder så vi passade på att sola medan vi guppa iväg mot första resemålet som var ön Krk. 3 timmar tog det att ta sig från hamnen i Opatija till ön Krk, fast man såg väl över till ön från land. Men mysigt var det, under färden vart vi bjudna på vin/dricka, snapps, bröd, ost och oliver:) På båten spelades en massa härlig musik som t ex Elvis, Makarena och Vengaboys  mm! Framme på ön vart det bad och lite snorkling i den kristallklara vattnet. Adriatiskahavet anses ju vara världens renaste hav och hur coolt är det inte att ligga på ytan och se fiskarna simma nedanför en plus att se exakt vad som befinner sig på botten. Haha här hemma ser man knappt handen som är 1 dm under ytan! Vi åt även lunch på ön innan vi fortsatte till ön Cres, där vi också bada i ca 1 timme innan det var hemfärd. Dock fick vi inte se några delfiner för det var inte deras lekmånad, men det hade verkligen vart pricken över iet!

Onsdagen den 23 sep vart det bad igen för mig och mamma medan de andra tog sig en promenad upp på en topp. Till lunch var de tillbaka till oss och avnjöt solen innan det var dags för middag. Jag och broder begav oss ut för att ta oss en drink eller två och kika lite mer på utelivet men de hade inte mycket att erbjuda. Fanns bara en massa barer men inga discon som var igång. Men det var ju lågsäsong också, för det bor knappt folk där utan de som jobbar bor i staden Rijeka som ligger 30 min bilfärd bort.

Torsdagen den 24 sep var det våran sisa utflykt på tur, denna resa gick till Kroatiens huvudstad Zagreb. Vi hade hoppats på en massa shopping men även här skulle vi få oss en rundtur och kolla på lite kultur. Vi skulle först besöka en jättestor katedral, vi gick som en klunga in genom dörrarna men så fort jag kom innanför stod det en man och spärrade ögonen i mig. Han pekade på sina egna axlar och sedan ruskade han på huvudet och pekade mot utgången. Så det var bara för mig att vända på klacken och gå ut igen, förbi alla från busslasten. Ni vet att det är stränga regler där att man inte får visa axlarna och jag hade en klänning som hade smala axelband, så jag vart utkörd. Hade ingen aning om att vi skulle in i en kyrka annars hade jag haft andra kläder på mig för det berättade reseledaren när vi kika på ett gamalt kloster i Opatija. Dock så fick två damer som var lite äldre än mig komma in fast de visade axlarna, och då fick jag veta att det är mer okey att en äldre dam gör det än en yngre tjej. Varför? Vilken diskriminering! Äh strunt samma jag är inte så intresserad av religion ändå så för mig gick det an! Zagreb hade inte mycket shopping att erbjuda så det vart bara ett par stövlar, men lika bra det kanske:) Kvällen testade jag och bror ännu en gång på utelivet och då var det mer fart men fortfarande inge disco, men vet ni vad de spelade för musik på baren? Jo ni det var Anna Ternheim?! Och det var lite oväntat, att de spelade en svensk tjej för så himla stor är inte hon här? Men jag älskar henne, så jag var nöjd till tusen! :D

Fredagen den 25 sep var den sista riktiga dagen på plats, jag och mina syskon bestämde oss för att besöka staden Rijeka för att kika in om de hade  bättre shopping att erbjuda, men de hade de icke! Jaja då vet vi det till nästa gång, då behövs inte så mycket pengar eftersom det finns inte så mycket shopping! Vi var inne ett tag och kikade runt men vi begav oss sedan tillbaka vid lunch för att avnjuta den sista dagen i solen:) Efter middagen gick hela familjen ut för att ta oss en sista drink och syskorna Hermansson hade planerat en sista utgång tillsammans. Men min syster svek så då sket jag och bror i det också det var en tidig kväller istället.

Lördagen den 26 sep vart det lite shopping i Opatija där jag handlade en klänning och mamma lite smycken osv, vi avnjöt en god lunch tillsammans innan kl blev 15 då det var dags för avfärd mot Sverige. Vi hann åka igenom Slovenien, Österriket och Tyskland innan det var dagas för att sova.

Söndag den 27 sep vakande vi upp i de nordligare delarna av Tyskland. Klockan 19.15 var vi framma vid terminalen i Malmö, kvällen tillbringades framför tv med hemköpt mat.

Måndagen den 28 sep avgick bilfärden från Malmö och hem till käraste Arbrå! Bland det första man fick höra på radion var att det hade kommit snö på vissa ställen i Sverige och när vi kom in i lägenheten hade vi fått Jotex katalog med Julprylar? Haha ja då var man tillbaka till kalla Sverige och verkligheten igen!

Resan var helt underbar och verkligen lyckad! Det var mellan 25-28 grader i skuggan varje dag plus att det knappt var en moln på himelen under alla dagar på plats. Lite moln på fredag men inget som störd solen för oss och sedan lördag var det lite mer men då var vi ändå ute på lite shopping så det var bara skönt:) Maten var ingen höjdare om ni frågar mig, visserligen är jag petig på mat men min syster tyckte inte heller om den. Tur att det fann glass för min systers skulle, själv levde jag på hmm får se nu kanske lite vatten och fikabröd;) Godisutbudet var inget att hurra för direkt, men tur var väl det kanske:) Så det var inte så mycket onyttigt, vilket brukar vara en tradition när man åker utomlands:P

Jag saknar värmen och landet, det kristallklara vattnet och avslappningen! Men det är även skönt att vara hemma och träffa alla:) Vi planerar att kanske åka på samma ställe nästa år för att fira min mamma då det är hennes tur att bli hela 60 år!

Så där Frida och alla ni andra som är nyfiken över min resa, får se om ni har orkat att läsa igenom allt detta. Jag ska nu försöka att uppdatera den här lite oftare:)

Och brun som en pepparkaka är jag inte heller, lite färg fastnade men inge mer än så:P



Lite bilder från resan :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0